سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ظروف آزمایشگاهی

گیره قیف دکانتور

گیره قیف دکانتور یکی از تجهیزات آزمایشگاهی پر کاربرد است. این گیره بصورت یک دایره فلزی است که معمولا با یک دسته فلزی به پایه بورت متصل می شود و همانطور که از نام آن پیداست، برای نگهداری قیف دکاتنور از آن استفاده می شود. از آنجایی که قیف دکانتور می بایست بصورت عمودی قرار بگیرد تا بتواند وظیفه خود که جداسازی است انجام دهد، لذا استفاده از گیره برای نگهداری آن ضروری است. قیف دکانتور در حجم های مختلف از 125 سی سی تا 2000 سی سی بسته به کاربرد ساخته می شود در نتیجه قطر دایره گیره نیز متفاوت است .

ظروف آزمایش گاهیظروف آزمایشگاهی

 

کاربردهای بالن ژوژه

بالن ژوژه یا بالن حجمی یکی وسایل آزمایشگاهی بسیار پر کاربرد در آزمایشگاه های شیمی می باشد. از این ظرف برای ساخت محلولها با غلظت معین و دقیق استفاده می شود. بالن ژوژه هم به صورت شیشه ای و هم بصورت پلاستیکی در دو نوع شفاف و قهوه ای در حجم های مختلف (از 5 سی سی تا 2000 سی سی) ساخته می شود. نمونه های رنگی آن برای محلول های حساس به نور می باشد. این محصول دارای یک گردن بلندمی باشد که بر روی آن خط نشانه‌ای قرارگرفته که دقت حجمی بالای ایجاد می کند . می توان به کمک آن حجم سنجی دقیق انجام داد. برای اینکه به توان به آسانی محلول را مخلوط کنیم در پوش پلاستیکی برای آن طراحی شده است. در شکل زیر نمونه ای از بالن ژوژه شیشه ای قرار داده شده است.

کاربردهای کندانسور آزمایشگاهی

کندانسور آزمایشگاهی یا مبرد یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی بسیار پر کاربرد می‌باشد که عموما در فرآیندهای تقطیر به منظور سرد کردن بخارات و تبدیل آنها به مایع به کار می رود. همچنین برای سرد کردن بخارات حاصل از تقطیر مخلوط چند مایع به منظور جداسازی آنها استفاده می شود.جنس این محصول معمولا از شیشه های بوروسیلیکات می باشد. انواع کندانسورهای آزمایشگاهی عبارتند از : حبابدار، مارپیچ و ساده است. استفاده از هر کدام از انواع کندانسور بستگی به کاربرد مورد نظر و شرایط تقطیر دارد.

شیشه پودری رنگی و شفاف

شیشه پودری و شیشه مایعی جز ظروف نگهداری نمونه می باشند و استفاده زیادی در صنعت آزمایشگاهی دارند. همانطور که از اسم این ظروف مشخص است از آنها برای نگهداری نمونه های پودری و مایعی آزمایشگاهی استفاده می شود. نمونه هایی که حساس به نور باشند در شیشه های رنگی که معمولا قهوه ای تیره هستند نگهداری می شوند. برای آگاهی از قیمت شیشه پودری و همچنین قیمت شیشه مایعی می توانید به فروشگاه اینترنتی تمادکالا مراجعه کنید. تمادکالا جز معدود شرکت هایی است که با توجه به شرایط فعلی بازار و نواسانات اخیر قیمت های مواد و تجهیزات آزمایشگاهی را شفاف اعلام کرده است

کاربردهای شیشه مایعی و پودری

شیشه پودری و شیشه مایعی از شیشه آلات آزمایشگاهی بسیار پر کاربرد می باشند. از این ظروف برای نگهداری نمونه های پودری و مایعی استفاده می شود. این شیشه ها در دو نوع شفاف و رنگی ساخته می شوند. شیشه های رنگی برای نمونه هایی استفاده می شوند که به نور حساس هستند. همچنین این شیشه ها در اندازه های مختلف از 60 سی سی تا 1000 سی سی ساخته می شوند. جنس این شیشه ها طوری است که نسبت به مواد خورنده مانند اسیدها و بازها مقاوم هستند و می توان برای نگهداری این مواد استفاده کرد. درب این نمونه ها به صورت سمباده ای است که باعث کیپ شدن درب آن می شود. 

کاربرد پیپت ژوژه

پیپت ژوژه نام دیگر پیپت حبابدار می باشد. همچنین به این نوع پیپت، پیپت حجمی نیز گفته می شود. همون طور که از اسم این نوع پیپت مشخص است، یک حباب در ساختارش دارد که در قسمت میانی آن قرار گرفته است. تفاوت دیگر این پیپت با پیپت مدرج، نداشتن درجه‌بندی‌ روی بدنه آن می باشد. از این نوع پیپت برای برداشتن حجم‌های ثابت و مشخصی از مایعات استفاده می شود. مثلاً از یک پی‌پت حباب‌دار با حجم 10 میلی‌لیتری، تنها می‌تونیم برای برداشتن 10 میلی‌لیتر مایع استفاده کنیم و اصلاًنمی توانیم با اون 9/5 یا حتی 9 میلی‌لیتر از مایع رو برداریم. پس اگر ما در آزمایشی دقیقاً به مقادیر صحیح 1، 10، 20 و... میلی‌لیتر از یک مایع نیاز داشتیم و دقت آزمایش برامون از اهمیت بالایی برخوردار بود، استفاده از این نوع پی‌پت توصیه می‌شود. 

وجود حباب برای تخلیه‌ی بهتر و کامل‌تر مایع می باشد. اون هم به دلیل این که وقتی مایع در حال تخلیه هست، وقتی که سطح مایع به حباب رسید، گرمای دست باعث ایجاد فشار مضاعفی روی سطح مایع مورد نظر شده و به تخلیه کامل مایع کمک خواهدکرد.

قیف دکانتور چیست

قیف دکانتور یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی پر کاربرد است که مایعات را بر اساس چگالی از هم جدا می‌کند. این وسیله معمولا از جنس شیشه و به شکل یک مخروط می باشد . معمولا برای استفاده از این وسیله آزمایشگاه شیمی از یک گیره به نام گیره قیف دکانتور استفاده می شود. مواد مخلوط مانند مخلوط روغن و آب (امولسیون ها) را با قیف معمولی داخل آن ریخته و پس از جدا شدن آن ها شیر را باز کرده تا مایع زیری (سنگین تر) خارج شده  سپس ظرف دیگری را زیر آن قرار داده و دوبار شیر را باز می کنیم تا مایع دوم (سبکتر) از آن خارج شود . این قیف بسته به نیاز در حجم های مختلف از 125 سی سی تا 2000 سی سی تولید می شود.?

ظروف آزمایش گاهیظروف آزمایشگاهی

 

بالن ته صاف وبالن ته گر

بالن ته صاف و بالن ته گرد از شیشه آلات آزمایشگاهی بسیار پر کاربرد می باشند. این دو ظرف تفاوت هایی با هم دارند که در ادامه شرح داده می شوند. از بالن ته گرد برای حرارت دادن مایعات استفاده می‌شود. ویژگی مهم این وسیله? آزمایشگاهی گرد بودن ته بالن می‌باشد که موجب رسیدن حرارت شعله به صورت یکنواخت به کل مایع می‌شود. این نوع بالن از شیشه‌های مقاوم در برابر حرارت مانند شیشه بوروسیلیکات ساخته می‌شود. کاربرد عمده این نوع بالن در تقطیر مایعات می‌باشد. 

زمانی که شما یک سری اندکی از بالن ها برای استفاده در اختیار دارید ، داشتن یک بالن ته صاف که بتوان آن را به همان حالت ایستاده رها کرد باعث آزاد کردن دست شما برای انجام کار های دیگر می شود. بالن ته صاف را معمولا همراه با یک توری نسوز روی شعله قرار می دهند زیرا بدلیل صاف بودن کف آن بر خلاف بالن ته گرد یا بالن تقطیر اگر روی شعله مستقیم قرار گیرد بدلیل متمرکز شدن حرارت شعله در یک نقطه ترک برداشته و می شکند.

پتری دیش چیست

پتری دیش یکی از ظروف آزمایشگاهی پر کاربرد در علم زیست شناسی و علوم آزمایشگاهی میباشد. این ظروف بسته به کاربرد در دو نوع پتری دیش شیشه ای و پتری دیش پلاستیکی ساخته می شوند. در علوم زیستی معمولا به این ظرف پلیت هم گفته می شود. مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربرد ظروف پتری دیش، استفاده از آن در کشت سلولی است. سلول‌ها به شرط داشتن یک محیط مناسب و مواد غذایی کافی، در محیط ارائه شده رشد می‌کنند. ظرف پتری این محیط را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد و آن‌ها را از آلودگی مصون نگه می‌دارد. 

قبل از اختراع ظرف پتری، ظروف مختلف دیگری نیز وجود داشت که برای این منظور به کار گرفته می‌شد، اما یا آلوده می‌شدند و یا سطح‌شان برای کشت یک سلول کوچک بود. برای مثال لوله‌های آزمایش را در نظر بگیرید که بلند و استوانه‌ای شکل هستند. اگر چه مواد استفاده شده در آن‌ها به گونه‌ای ساخته شده که آن‌ها را در یک حالت شیب دار نگه دارد، ولی سلول‌ها، فضایی را که برای رشد در ظرف‌های پتری به دست می‌آورند مناسب‌تر از این گونه از ظرف‌ها است. جدای از این، حتی اگر دهانه‌ی لوله‌های آزمایش با چوب پنبه نیز پوشانده شود، باز هم آلوده می‌شوند در حالی که در پوش‌های مورد استفاده در ظرف پتری طوری است که جلوی آلودگی را می‌گیرد. این در پوش‌ها به سهولت روی ظرف قرار می‌گیرند و کشت‌های سلولی را در مقابل آلودگی حفظ می‌کنند. در ادامه روش صحیح استفاده از ظروف پتری بیان شده است.

بالن حجمی چیست

بالن حجمی یا بالن ژوژه یکی از شیشه آلات آزمایشگاهی پر کاربرد می‌باشد. از این وسیله آزمایشگاه شیمی برای رقیق کردن محلول با غلظت معین و همچنین برای تهیه محلول های سنجیده یا استاندارد استفاده می‌شود. این نوع بالن دارای یک گردن بلند است که بر روی آن خط نشانه‌ای قرار دارد. بالن‌های حجمی دقت بالایی داشته و فقط می‌توان حجم نوشته شده روی آن را به کمک آن از محلول حجم سنجی کرد. بالن حجمـی را معمولا باید با قیف شیشه ای که در دهانه آن قـرار می گیرد، پر کرد. نخست می توان مایع یا محلول را با سرعت تا رسیدن سطح آن به نزدیک خط نشانه در بالن حجمی ریخت. برای پر کردن بالن تا خط نشانه، بهتر است از قطره چکان کمک گرفت و با ریختن قطره قطره محلول موردنظر، آن را به طور دقیق به خط نشانه رساند. این عمل را اصطلاحا به حجم رسانیدن می نامند.?

ظروف آزمایش گاهیظروف آزمایشگاهی

 

هود آزمایشگاهی :

نوعی تهویه ی محفظه دار میباشد. آزمایشهایی را که تولید گازهای سمی می کنند در آن انجام می دهند تا بخارهای سمی به وسیله ی تهویه ی آن، به هوای بیرون آزمایشگاه برود.

کوره :

دستگاهی است که برای گرم کردن مواد به مدت طولانی به کار می رود.

درپوش :

لاستیکی یا چوب پنبه ای است و برای بستن سر لوله ی آزمایش، ارلن مایر، بالن و … به کار می رود.

لوله ی رابط :

لوله ای شیشه ایست که با گرم کردن روی آتش می توان آن را خم کرد. برای وصل کردن ظرفها ( ارلن، بالن و … ) به کار میرود.